Domáci a cestovní lékárnička

Na bolest v krku: Dezinficiens a lokální anestetiká ve formě pastilek, sprejů, kloktadel – dle věku a chuti (vhodná i šalvěj, Priessnitz zábal na krk)

Průjem: Probiotika (Laktobacílky, Biopron, Enterol, Laktobacil….), dostatek tekutin, nemastná a nedráždivá diétní strava, léky ovlyvňující střevní vstřebávání typu Smecta, Tasectan, Hidrasec.

Poštípání hmyzem:
Na místo vpichu možno nanést lokální anthistaminikum typu Fenistil gel, poslouží Tanno-Hermal. Při větší reakci antihistaminikum (Dithiaden, Xyzal, Aerius, Claritin, Flonidan, Zyrtec…), chladit místo vpichu.

Zarudnutí očí (zánět spojivek):
O-Septonex/Ocu flash k dezinfekci očí. Při trvání, bolesti, světloplachosti, hnisavé sekreci z očí návštěva lékaře.

Rýma:
Nosní kapky (Nasivin, Olynth) při otoku nosní sliznice. K oplachům je vhodnější mořská voda (Sterimar, Mar, Physiomer) – sníží otok sliznice, ale není efekt nosních kapek. Vincentka na zvlhčení. Obecně chladnější a vlhčí vzduch, zvýšená poloha ve spánku. smrkání/odsávání.

Vyrážka:
Při svědění je vhodné podat antihistaminikum (viz. poštípání hmyzem), pokud je výraznější výsev vyrážky a třeba i v kombinaci s teplotami, je vždy dobré, aby dítě viděl lékař.

Nevolnost v dopravním prostředku:
Kinedryl tbl – volně prodejný od 2 let.

Ochrana před slunečním zářením:
Krémy s UV faktorem, minim. 30 – pro děti starší, malé děti do předškolního věku UV faktor 50. Vhodný je i hojivý krém po opalování s obsahem panthenolu.

Úrazy:
Dezinfekce, chlazení, náplasti, obvaz, elastické obinadlo.

Při horečce (nad 38,5 st.C):
Čípky či sirup malé děti, je dobré mít oboje, každé s jinou účinnou látkou (Nurofen, Panadol), starší děti tbl. (př. Nurofen tbl 200mg nebo Paralen 250mg…20-30kg váhy, Nurofen 400mg nebo Paralen 500mg…od 40kg a více).

Bolest uší:
Kapat do ucha Otipax 4xdenně, ev. roztok heřmánku, neležet na bolavém uchu. Nurofen 3xdenně pro potlačení zánětu. Pokud silná bolest trvá anebo se objeví sekrece z ucha, tak k lékaři.

Zvracení:
Studené tekutiny podávané po lžičkách, nejlépe slabý černý čaj s hroznovým cukrem (glukopur). Pro mladší děti je vhodný hydratační roztok Kulíšek (lehce slaná příchuť), ev. Vodníček (mírně sladká jahodová příchuť), pro starší např. přípravek Iontia. Pokud ale dítě tekutiny odmítá nebo stále zvrací je nutná kontrola lékařem – hrozí větší ztráta tekutin a v některých případech je nutno podat dítěti tekutiny nitrožilně nebo sondou za hospitalizace v nemocnici. Strava nedráždivá, dietní, nemastná, po malém množství pokud dítě toleruje (př. rýže s mrkví, starší pečivo, možno dietní maso pouze podušené bez tuku, banány,… kojené dítě kojíme dále).

Related Post

Průjem

Při průjmu je stolice řídká až vodnatá a objevuje se častěji. Obvykle se nejedná o závažné onemocnění, u dítěte však může snadno dojít k dehydrataci a následně až k ohrožení

Horečka